En Sci-fi klassiker, helt bestemt. Men er det læseoplevelsen eller tankerne der holder dette uudgrundelig værk oppe på klassiskerhylden? Vi kæmper mod arachnider med Robert Heinlein.
Hør også Scifi Snak tale om Starship Troopers.
Musik: Ketsa “Night Flying”
Podcast: Afspil i nyt vindue | Download
Tilmeld: iTunes | Android | RSS
Hej LæsDen
Nåmmen, jeg kan vel ikke andet end være glad for, at jeg “stikker ud” i forhold til ‘botchats, almindeligt slam eller ligefrem spamming. Og samtidig undrer det mig, at kommentarfelter sjældent er overbelastede, når det kommer til danske “sites” i det mere “populær”-kulturelle segment. Men måske foregår kommunikationen over de (a)sociale medier – hvad ved jeg?
Jeg er tilstrækkelig naiv til at tro, at det væsentligste aspekt i “dannelses-processen” er at blive forstyrret. Id est: – få sat sine højest værdsatte betragtninger på en prøve. Og det gjorde I lige med jeres behandling om”Starship Troopers”. “Fiery the Angels fell, burning with the flames of Orc”, og jeg var nødt til at genhøre både ScifiSnak og Nørdpatruljen, samt genlæse Trillion Year Spree og Frederik Pohls “The Way The Future Was” – for var Heinlein sarkastisk ironiker, da han skrev romanen?
Da jeg første gang læste H.P. Lovecrafts “At the Mountains Of Madness”, slog det mig som lidt sært, at det skulle fremhæves at The Old Ones skulle have lavet et samfund på Antarktis, der var “socialistisk”. Hvad var problemet med det? Hvorfor skulle det være med til at underbygge deres “weirdness”?
Gradvist gik det op for mig, at Lovecrafts omfattende fobier også indeholdt komunistforskrækkelse, hvorfor det værste han kunne forestille sig var et “socialistisk amfund”. O gru, O rædsel!!
På samme måde er “arachniderne” (hvilket de helt klart ikke er, så lidt som den dér alien i Alien er én) karakteriseret ved at “hivelike and social creatures”..
Der må være tale om en begrebsmæssig kortslutning: – sociale insekter (zoologi) = kommunister (socio-økonomi). Non-overlapping magistrates – ligesom naturvidenskab og religion; det ene kan ikke forklare det andet!
Det er så det! Og Gud Fader Bevares –
Men en yderligere læsning af Heinleins produktion lader mig ikke længere i tvivl om, at manden var stærkt højreorienteret, med så ufatteligt mange “hangs” på kvinder, hudkulør, alternative seksuelle præferencer og politiske synspunkter, der ikke hyldede individets ultimative frihed, også kaldet liberatarianisme.
Tror jeg nok!
Hilsen Henning